Thursday, November 15, 2018

Ayo Berlibur Ke Wini Perbatasan Indonesia Timor Leste di Nusa Tenggara Timur (Let's Take a Vacation to Wini Border Of Indonesia East Timor in East Of Nusa Tenggara)

Wini Indonesia merupakan salah satu daerah di Kefamenanu Timur Tengah Utara Provinsi Nusa Tenggara Timur. Wini merupakan wilayah Indonesia yang merupakan daerah perbatasan antara Indonesia dengan Timor Leste. Di sebelah Timur kota Wini adalah kota Atambua yang merupakan kota ujung Timur di Pulau Timor NTT yang juga berbatasan langsung dengan Timor Leste. Untuk mencapai daerah Wini yang sudah dikelola menjadi kawasan wisata di Pulau Timor khususnya Kabupaten Timur Tengah Utara terlebih dahulu mendarat di bandara Eltari di Kota Kupang dan selanjutnya menempuh perjalanan darat dengan pemandangan alam yang indah, adat istiadat masyarakat dan segala aktifitasnya disepanjang jalan menuju Wini. Jarak tempuh dengan kendaraan adalah kurang lebih 6 jam dari Kota Kupang.

Wini Indonesia is one area in Kefamenanu North Middle East of Timor Island East of Nusa Tenggara Province. Wini is an Indonesian territory which is a border area between Indonesia and East Timor. The east side of Wini is Atambua town, which is the eastern tip of Timor Island that also bordered to East Timor. To reach Wini area that has been managed to be a tourist area on the island of Timor especially in North Middle East of Timor Island Regency then we have to land at Eltari airport in the city of Kupang and continued by land passing many beautiful natural scenery include local custom and activities along the road to Wini. Distance by vehicle is approximately 6 hours from Kupang City.

peta pulau Timor

Laut utara Pulau Timor adalah lautan biru yang tenang merupakan gerbang alami yang menyambut setiap tamu yang berkunjung ke Wini. Bahkan pernah rombongan kapal Sail Komodo berlabuh dan beristirahat sejenak menikmati keindahan alam yang indah. Di Wini adalah salah satu tempat yang selain lautnya yang biru dan tak bergelombang juga disambut dengan bebukitan yang terukir secara alami oleh alam. Sebuah tempat yang sangat baik untuk melepas lelah sehabis melakukan perjalanan yang panjang.

The northern sea of Timor Island is a tranquil blue sea as a natural gateway that welcoming every guest who visits Wini. Even once group of Sail Komodo ships anchored and rest for a moment enjoying the beautiful natural beauty of Wini Beach. Wini is one place where other than blue and undulating sea, also greeted by hills that are naturally engraved by nature. An excellent place to unwind after a long journey.

lumba - lumba di wini 5
a tranquil blue sea
 
lumba - lumba di wini 4
a tranquil blue sea

wini 2
group of Sail Komodo ships anchored and rest for a moment enjoying the beautiful natural beauty of Wini
wini 1
hills that are naturally engraved by nature
wini 5
 hills that are naturally engraved by nature
  
Belum banyak aktifitas hiburan yang bernuansa pantai terdapat di Wini dan kedepan tidak menutup kemungkinan tempat ini akan ramai dipenuhi oleh aktifitas hiburan pantai seperti di Pantai Sanur atau Pantai Lovina di Bali. Namun dapat dijumpai perahu-perahu nelayan yang bisa disewa dan bahkan terdapat trumbu karang yang indah di beberapa titik dan belum diexplorasi. Tampak aktifitas nelayan menangkap ikan secara tradisional dan tentunya tidak susah untuk menikmati menu ikan bakar yang segar pada saat waktu makan siang atau makan malam tiba.

There is no such a lot of beach activities nuanced in Wini and in the future maybe having possibility in this place will be crowded by beach entertainment activities such in Sanur or Lovina Beach in Bali. But here we can found local fishing boats that can be rented and even there are beautiful coral at some point and have not been explored yet. Also found traditional fishing activities of local fisherman and certainly will not hard to enjoy fresh grilled fish menu at lunch or dinner time arrives.

aktifitas nelayan di wini 3
traditional fishing activities of local fisherman
aktifitas nelayan di wini 2
traditional fishing activities of local fisherman
wini 3
 fresh grilled fish
wini 14
 fresh grilled fish
 

Penginapan sudah tersedia dengan standard kamar yang sudah dikategorikan cukup nyaman. Salah satunya adalah "Marjon Beach" dan menginap disini cukup memuaskan dan memberikan kesan serta suasana tersendiri. Hotelnya terbilang bersih dan telah tersedia fasilitas kesehatan namun berada di Puskesmas dan pusat kesehatan di Wini. Breakfast ada dan sudah terdapat AC,TV, Handuk, Peralatan Mandi. Tersedia 1 kolam renang.

Hotel is available with standard rooms that categorized quite comfortable. One of them is "Marjon Beach" and stay here is quite satisfying and gives it's own impression and atmosphere. This hotel is fairly clean and available health facilities but located in health centers (Puskesmas) in Wini. Breakfast is available and there is AC, TV, Towels, Bathroom Equipment. One pool is available.

marjon beach 3
"Marjon Beach Front Hotel"
 
marjon beach 2
"Marjon Beach Front Hotel"
 
wini 15
"The Room"
 
wini 6
The Pool

Berlibur ke pantai atau melihat pegunungan memang menjadi pilihan favorit banyak orang. Aktifitas berlibur di Wini terbukti membuat bahagia semua pengunjung dengan beragam aktivitas baru. Berikut adalah foto dokumentasi kunjungan wisatawan asing berlibur di Wini.

Vacation to the beach or seeing mountains is a favorite choice of many people. Activities on vacation in Wini proved to make all visitors happy with a variety of new activities. Here are photo documentations of foreign tourist who on vacation in Wini.

wini 13
Flag of East Timor
 
wini 23
Gathering in the lobby
wini 9
Motocross event in Wini
wini 7
Beer Time
wini 8
Photography Time        

wini 21
Tour and Traveling Package
 
wini 18
Relaxing Time
Pulau Timor dan Pulau-Pulau lainnya di Nusa Tenggara Timur memiliki banyak pantai yang menawarkan pemandangan indah termasuk fenomena alam sunset dan sunrise Dan di Wini kedua fenomena alam ini dapat dinikmati. Meski pantai ini tidak berpasir putih namun memiliki pesona yang tidak kalah dengan pantai berpasir putih lainnya. Yang terutama adalah pantai ini tetap dijaga kebersihannya.

Timor Island and other Islands in East of Nusa Tenggara have many beaches that offer beautiful scenery including natural phenomenon of sunset and sunrise. And in Wini these two natural phenomena can be enjoyed. Although this beach is not white sandy beaches but has a charm that the same as other white sandy beaches. The main thing is that the beach is kept clean.

senja di wini 5
natural phenomenon of sunset and sunrise in Wini
Sunset SunRise di wini 1
natural phenomenon of sunset and sunrise in Wini
wini 12
natural phenomenon of sunset and sunrise in Wini
Apa yang akan anda pikirkan ketika mendengar kata “perbatasan”? sebuah wilayah yang penuh akan hiruk pikuk ekonomi? Ataukah sebuah kondisi diam? dimana fasilitas dan roda kehidupan masih terbatas dan senjang apabila dibandingkan dengan Ibukota? Kini ditangan Presiden Jokowi, dengan bermodalkan program Nawacitanya yang menegaskan akan mengutamakan pembangunan halaman depan Indonesia atau yang dalam hal ini perbatasan nampaknya bukan isapan jempol belaka. Hal tersebut dapat dilihat dari beberapa kondisi dan perkembangan terkini, dimana halaman depan Indonesia seperti halnya perbatasan NKRI dengan Malaysia, NKRI dengan Timor Leste, serta NKRI dengan Papua Nugini yang mungkin saat ini tidak hanya menjadi sebuah objek foto semata. Namun kebahagiaan berselimut kebanggaan sebagai warga Indonesia merupakan tujuan utama serta membangun persahabatan yang kuat dengan Negara Tetangga. (Dikutip dari Batasnegeri.com). Ayo warga Indonesia kita bersama kunjungi perbatasan-perbatasan yang ada sekaligus menambah wawasan Nusantara kita !

What would you think when hearing the word "border"? an area full of frenzied economy? Or a silent condition? where the facilities and the wheel of life is still limited and big gap when compared to the Capital? Now in the hands of President Jokowi, by his Nawacita program that assert on prioritize the construction of the front page of Indonesia or in this case the border does not seem to be a figment. This can be seen from some recent conditions and developments, where the front page of Indonesia as well as the border to the Republic of Indonesia (NKRI), such border to Malaysia, East Timor, and Papua New Guinea, which currently may not be a mere photo object only. But happiness and pride as citizens of Indonesia as the main goal as well as building strong friendships with neighboring countries. (Quoted from Batasnegeri.com). Come on citizens of Indonesia let's visit the existing borders and add our insight on our archipelago!

wini 11
 Border To East Timor
perbatasan wini
 Border To East Timor
wini 17
 Border To East Timor

Satu lagi fenomena alam yang mungkin saja susah untuk ditemukan ditempat lainnya adalah menyaksikan atraksi lumba-lumba di laut lepas Wini saat pagi hari. Ratusan lumba-lumba dapat kita saksikan sepuasnya bahkan dari pinggir pantai, mulai dari anaknya yang kecil hingga induknya yang cukup besar. Dan sembari menikmati formasi awan yang indah beraneka rupa.

One more natural phenomenon that may be difficult to find elsewhere is to witness the attraction of dolphins in the sea of Wini in the morning. Many of dolphins can be seen as long as possible even from the edge of the beach, ranging from small to a large one. And while enjoying the beautiful diverse cloud formations.

wini beach 1
beautiful diverse cloud formations
lumba - lumba di wini 1
 the attraction of dolphins in the sea of Wini in the morning
lumba - lumba di wini 7
 the attraction of dolphins in the sea of Wini in the morning
 
lumba - lumba di wini 6
 the attraction of dolphins in the sea of Wini in the morning

Jadi satu lagi kawasan yang dapat anda jadikan daerah tujuan liburan anda di Indonesia. Dan jangan lupa menginap di "Marjon Beach" karena hotel dan kawasan wisata ini adalah sebuah usaha dari putra daerah setempat dan kunjungan anda telah membantu membuka lapangan pekerjaan baru di Nusa Tenggara Timur khususnya daerah perbatasan. Terima kasih kepada para tamu yang telah berkunjung dan jangan lupa berkunjung kembali bersama sahabat keluarga lainnya dalam acara dan kesempatan lainnya. Salam dari Wini Indonesia.

So one more place you can put on your vacation list in Indonesia. And do not forget to stay at "Marjon Beach" because this hotel and tourist area is an effort of local people and your visit has helped to open new jobs opportunity in East of Nusa Tenggara especially in border area. Thanks to all visiting guests and do not forget to visit again with other family friends in other events and occasions. Greetings from Wini Indonesia.



Article by Ketut Rudi Utama
Photos by Ishak Marjon We need marketing to develop tourism industry in Wini Timor Island, any requirement and Information please don't hesitate to discuss with us Marjon Ariston Group

No comments:

Post a Comment